RANCANGAN
PENGAJARAN SLOT (RPH)
Nama Kelas : TP Taman Indah
Umur : 8 Kanak-kanak (4+), 12 Kanak-kanak (5+)
Tarikh : 02/09/2013
Masa : 11.10 – 11.50 (40 Minit)
Bilangan Murid : 20 orang
Modul : Bertema
Tema : Kawan Saya
Tunjang Ut : Tunjang Ketrampilan (Sosio Emosi)
Kesepaduan Tunjang : Tunjang Komunikasi, Kreativiti & Estetika
Fokus : PSE 2.0 Mencapai Emosi yang Positif
Standard Kandungan : PSE 2.3 Membina keyakinan untuk berkomunikasi
PSE 2.4 Membina kebolehan mengawal diri
Standard
Pembelajaran : PSE 2.3.6 Berinteraksi dengan penuh keyakinan
PSE 2.3.7 Bercerita dan memberi pendapat
PSE 2.3.8 Menunjukkan kebolehan sendiri
melalui
pelbagai kaedah komunikasi seperti melukis,
menyanyi dan berlakon.
PSE 2.4.1 Mengawal emosi dalam situasi yang
tidak
menyenangkannya dengan bimbingan guru
(frustration & disappointment)
Objektif
Pembelajaran : 1. Di akhir pembelajaran
murid boleh memperkenalkan
diri dengan bahasa yang mudah,
jelas dan betul.
2.
Murid boleh memperkenalkan dan bercerita tentang rakannya 3. Murid boleh melakar tubuh badan rakan
4. Murid boleh bermain permainan dengan baik sambil
4. Murid boleh bermain permainan dengan baik sambil
dikawal oleh guru
Pengetahuan
sedia Ada : Murid mempunyai pengalaman berkawan di
sekolah dan jiran
KBKK : Menerangkan sebab, menjana dan menghasilkan
idea
Penerapan Nilai : Bekerjasama, bertolak ansur, kesopanan
BBM : Straw, bola, kertas mahjung, krayon
Fokus
MI : Verbal-linguistik, Visual, spatial,
interpersonal, intrapersonal
Kosa
Kata : Saya, dia, kawan
SLOT PENGAJARAN
LANGKAH
/ MASA
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI P&P
|
CATATAN
/ KBKK / BBM / NILAI
|
Set
Induksi
5 Minit
|
Murid
memperkenalkan diri dengan menyebut nama dan umur
|
1.Guru
memberi arahan tentang aktiviti permainan.
2.Murid
bermain permainan menyambung straw sambil memperkenalkan diri sendiri
|
Straw
minuman
Menjana
idea
Interpersonal
/ verbal-linguistik
|
Langkah
1
10 Minit
|
Murid
memperkenalkan dengan menyebut nama rakan
|
1.Murid
duduk dalam bulatan dan bermain permainan bola beracun.
2.Murid
yang mendapat bola akan memperkenalkan rakan yang berada disebelahnya.
|
Bola
Menjana
idea
Interpersonal
/ visual / verbal-linguistik / spatial / kinestetik
|
Langkah
2
10 Minit
|
Murid
menekap dan melukis gambar rakan mengikut kreativiti
|
1.Murid
dibahagikan kepada beberapa kumpulan (1 kumpulan 4 orang)
2.
Guru memberikan arahan tentang aktiviti.
3.
Murid melakukan aktiviti menekap dan melukis gambar rakan.
|
Kertas
mahjung
Krayon
Menjana
idea / Kreativiti
Visual/interpersonal
intrapersonal
|
Langkah
3
10 Minit
|
Murid
mengawal emosi dalam situasi yang tidak menyenangkan ketika melakukan
aktiviti
|
1.Guru
menerangkan tentang aktiviti permainan Belalang dengan Belatuk.
2.Murid
dibahagikan kepada dua kumpulan.
3.Guru
menerangkan tentang syarat-syarat permainan yang harus dipatuhi.
4.Murid
bermain sambil mengawal emosi dengan bimbingan guru
5.Guru
memberikan ganjaran kepada semua murid.
|
Kon
Mendengar
arahan
Interpersonal
/ visual / verbal-linguistik / spatial / kinestetik
|
Penutup
5 Minit
|
Murid
menyanyi lagu KAWAN SAYA
Lirik Lagu Saya datang seronok sekali Jumpa kawan yang baik hati Pusing kanan Pusing Kiri Jumpa kawan yang baik hati |
1.Murid
menceritakan tentang perasaan ketika bermain dengan rakan-rakan.
2.Murid
menyanyi lagu KAWAN SAYA sambil melakukan pergerakan yang sesuai.
3.
Murid membuat lembaran kerja.
|
Verbal-linguistik/muzik/
interpersonal / intrapersonal / kinestetik
|
No comments:
Post a Comment